Összecsomagolt állapotban a gumicsónakot két táskában lehet szállítani. Külön a nagyobb táskában a gumicsónak, másik táskában a padló és a tartozékok. Egy átlagos autó csomagtartójában is elfér.
A nagyobb 4 méter körüli gumicsónakokat általában célszerű csónakszállító utánfutón szállítani. A kisebb 2-3 méteres csónakokat feltehetjük az autó tetőcsomagtartójára, vagy összecsomagolt állapotban gond nélkül be lehet pakolni az autó csomagtartójába.
Ha nem használja 20LE fölötti csónakmotorral a gumicsónakot, akkor nem szükséges sem vezetői engedély, sem hajólevél a csónakhoz. Néhány kötelező felszerelés azonban szükséges.
- Horgony: A csónak horgony nélküli tömegének legalább 5%-val egyenlő tömegű horgony, vagy más a csónak rögzítésére szolgáló alkalmas eszköz.
- Kötelek: Legalább 10 méter kikötésre, vontatásra, horgonyzásra alkalmas és megfelelő állapotú kötél vagy lánc.
- Evező: A csónakban tartózkodó személyek számának és a csónak hajtásának megfelelően, de legalább egy darab evezőlapát.
- Fenékvíz eltávolítására szolgáló merőedény: Egy darab, legalább 1 liter űrméretű vízmerő eszköz.
- Lámpa: Egy darab kézi, körkörösen világító jelzőlámpa fehér fénnyel, tartalék izzóval és elemmel.
- Mentőeszközök: A csónakban tartózkodó kiskorúak és úszni nem tudó felnőttek együttes számának megfelelően, de legalább 1 db mentőmellény.
- Egyéb: A csónak üzembentartójának nevét és lakcímét (telephelyét) tartalmazó - a csónaktesten tartósan rögzített - tábla
Az evezős csónakokra a kiegészítő motortartóra elektromos és kisebb robbanómotoros csónakmotor is felszerelhető. A nagyobb gumicsónakokra mindig az előírásnak megfelelően a legnagyobb motorteljesítményt nem haladhatja meg.
Horgászathoz etetésre behúzásra biztosan elegendő egy elektromos csónakmotor. A 200-260-as csónakokhoz elegendő 30-40LBs elektromos csónakmotor a nagyobb gumicsónakokhoz inkább válasszuk a 50-55LBs elektromos csónakmotorokat.
A gumicsónakok nyomása rendszerint 0.15-0.25 bar, ezt minden esetben a gumicsónakon található adattábla tartalmazza. A Kolibri csónakokon bevezetett túlnyomás elleni védőszelep segítségével elkerülhető a túlfújás és a nap melege által felmelegedett kamra meghibásodása. Sűrítő géppel soha ne fújjuk a csónakot, mert nem alkalmasak kisebb nyomás mérésére, ha mégis könnyíteni szeretnénk a felfújáskor az utolsó lépésként használjuk a lábpumpát.
Lábpumpával is 10-15 perc alatt kényelmesen fel lehet fújni egy három méteres gumicsónakot. Visszajelzések alapján autótól-a vízre tételig 15 perc- et igényel két embernek.
Ha nem szeretne a lábpumpával bajlódni, léteznek akkumulátorról működő pumpák, időben nem biztos, hogy hamarabb felfújja, de kényelmesebb megoldás a gumicsónak felpumpálására. Az utolsó lépésként használjuk a lábpumpát.
A szelep belsejében egy mozgó záró szelep helyezkedik el. A szelep kinyitásához és a levegő kiengedéséhez nyomja meg és csavarja el a belső szelepet óramutató járásával megegyező irányban. A szelep bezárásához, és a levegő befújásához ismételje meg az eljárást az óramutató járásával ellentétes irányban.
A szezon végeztével célszerű a gumicsónakot teljesen megszárítani és összecsomagolni. Tároljuk hűvös, száraz helyen. Kerüljük az extrém hideg és meleg körülményeket, így a tároló táskában akár egy év után is olyan állapotú csónakot a csomagoló táskába visszatenni. A szezon kezdetekor ellenőrizzük a csónakot és a tartozékokat.
A gumicsónakhoz gyárilag jár javítókészlet, amivel a kisebb sérüléseket mindenki saját maga is el tudja végezni. Komolyabb sérülés esetén javasolt szakember segítségét kérni.